Vad är en bolagsvärdering?

Värdering av privata företag handlar om att bestämma det rättvisa värdet på ett företag som inte är noterat på en börs. Till skillnad från publika noterade bolag, som värderas varje gång en aktie köps och säljs på börsen och enligt lag måste offentliggöra alla marknadspåverkande händelser, ägs privata företag av ett begränsat antal individer och har inte samma krav på sig att tillgängliggöra information. 

I avsaknad av ett ständigt uppdaterat marknadsvärde och brist på information baseras värderingen vanligtvis på subjektiva faktorer, såsom finansiell historik, tillväxtpotential, företagets ledningsgrupp och risk – både bolagsspecifik och branschrelaterad. 

Värdering av privata företag är med andra ord en komplex och mångfacetterad process som ställer höga krav på värderarens expertis inom finans, redovisning och affärsanalys. 

Varför ska man värdera sitt bolag? 

Hur ofta ett privat företag värderas varierar från bolag till bolag där vissa värderas flera gånger per år och andra kan vara verksamma i ett decennium utan att värderas. Oavsett hur flitigt bolag värderas så finns det alltid ett syfte bakom värderingen och oavsett syfte finns det oftast en motpart som påverkas av värderingens utfall. För att säkerställa ett korrekt marknadsmässigt värde för bolaget är det viktigt att värderingen genomförs av en extern och opartisk aktör. 

Några av de vanligaste situationer som kräver en värdering är följande: 

Ett korrekt värde kan spela en avgörande roll för företag som vill resa kapital, sälja sin verksamhet eller lösa tvister och genom att känna till företagets värde kan ledningen fatta bättre strategiska beslut som hjälper verksamheten att växa och lyckas på lång sikt. 

Hur värderas ett företag? 

I värderingssammanhang brukar man prata om tre grundläggande värderingsmetoder: 

  • Substansvärdering 

  • Relativvärdering 

  • Kassaflödesvärdering 

Dessa tre står för lejonparten av alla värderingar och oftast kombineras flera olika värderingsmetoder för att uppnå en mer heltäckande och exakt uppskattning av ett företags värde. Varje värderingsmetod har nämligen sina egna styrkor och svagheter, och genom att använda flera metoder kan man kompensera för begränsningarna hos varje enskild metod och på så sätt få ett mer robust värde på sitt bolag. 

Det finns många orsaker att värdera ett företag och flera värderingsmetoder man kan användas för att fastställa ett värde på sitt bolag. Vilken metod som är rätt för just ditt bolag kan variera beroende på syfte och på bolagets specifika förutsättningar; bransch, mognadsgrad, affärsmodell etcetera.  

Med lång erfarenhet och gedigen expertis om bolagsvärdering kan Placing erbjuda skräddarsydda lösningar som är anpassade efter ditt företags specifika behov. Tveka inte att kontakta oss på valuations@placing.se om ni behöver få ert bolag värderat.